Thich Nhat Hanh: Mēs esam saistīti ar visu

Par bungām.
Kad vecās sāpes atdzīvojas: Latvijas kolektīvā trauma un Krievijas iebrukums Ukrainā
Latvijā attiecības ar Krieviju nekad nav bijušas vienkāršas. Šīs attiecības dzīvo daudz dziļāk nekā tikai politikā, militārajā drošībā vai ekonomiskās diskusijās. Tās dzīvo kolektīvajā traumā, kura šobrīd, Krievijas iebrukuma Ukrainā fonā, ir aktivizējusies daudz dziļāk un asāk nekā jebkad pēdējās desmitgadēs.
Kolektīvā trauma kā dzīva plūsma
Traumas laukā notikumi nebeidzas ar vēstures grāmatu lappusēm. Tie turpina dzīvot mūsu zemapziņā, attieksmēs, automātiskajās reakcijās. Tās kļūst par iekšējām programmām, kas neapzināti nosaka, kā mēs uztveram notiekošo.
Latvijā šis traumas lauks starp mums un Krieviju veidojies gadsimtiem:
-
Krievijas impērijas pakļautība,
-
Padomju okupācija, izsūtījumi, deportācijas,
-
kultūras un valodas dominēšana,
-
spiediens pielāgoties un klusēt.
Šie procesi ilgi attīstīja pakļautības refleksu, bet tajā pašā laikā arī iekšēju spriedzi: bailes, piesardzību, aizvainojumu, vainas izjūtu.
Krievijas iebrukums Ukrainā kā traumas reaktivācija
Krievijas agresija Ukrainā kolektīvajā Latvijas laukā ir spēcīgs traumatiskais katalizators. Jo tas nav tikai konflikts tur — tas aktivizē pieredzes šeit:
-
“Tas pats notika arī ar mums.”
-
“Mūs tāpat okupēja.”
-
“Mūs var atkal pakļaut.”
Tas pastiprina pamata bailes, kas bija iemācītas iepriekšējās paaudzēs. Līdz ar to arī jebkāds Krievijas viedoklis vai arguments šodien tiek uztverts kā tiešs apdraudējums.
No ārpuses tas var izskatīties kā kategoriska noraidīšana, pat kā aizspriedumi. Bet sistēmiski tas ir saprotami: kolektīvā apziņa cenšas sargāt sevi no atkārtojuma. Tāpēc jebkurš dialogs ar Krievijas pozīcijām tiek uztverts kā potenciāla nodevība vai bīstama ilūzija.
Mūsu neizrunātā ambivalence
Latvijas situāciju vēl sarežģītāku dara tas, ka Krievijas iepriekšējā klātbūtne nav tikai trauma. Daudzi cilvēki ir dzīvojuši jauktās ģimenēs, ir runājuši krievu valodā ikdienā, ir ieguvuši izglītību un veidojuši savas dzīves šajā sistēmā.
Tāpēc šodien Latvijā sastopamies ar iekšēju ambivalenci:
-
daļa cilvēku vēlas pilnīgi norobežoties no visa, kas saistīts ar Krieviju,
-
daļa cenšas saglabāt personiskās saiknes ar krievu valodu, kultūru un draugiem,
-
daļa izjūt vainas sajūtu vai apjukumu par savu piederību abu pasaulju krustpunktā.
Trauma pārmanto arī attieksmi pret valodu
Krievu valoda Latvijā nav tikai komunikācijas līdzeklis. Tā kļuvusi arī par traumas nesēju:
-
valoda, ar kuru tika apspiesta latviešu valoda,
-
valoda, kurā notika represiju pavēles,
-
valoda, kura bija jāapgūst, lai vispār dzīvotu un strādātu.
Tāpēc arī šodien krievu valoda bieži izraisa neapzinātas reakcijas — bailes, dusmas, vainas sajūtu, aizsargreakcijas. Šī iemesla dēļ šobrīd sabiedrībā īpaši pastiprinās vēlme "atbrīvot publisko telpu" no krievu valodas, lai pasargātu identitāti.
Tas ir dabisks, bet vienlaikus arī sarežģīts process. Jo tas pieskaras ne tikai vēsturei, bet arī dzīviem cilvēkiem, viņu ģimenēm, attiecībām un iekšējām pretrunām.
Kāpēc Latvija ir īpaši jutīga?
No sistēmfēnomenoloģijas skatpunkta Latvija šobrīd atrodas aizsargājošas attīrīšanās procesā:
-
iepriekš ilgi tika klusēts,
-
tagad rodas spēcīga vēlme nospraust stingras robežas.
Tas nozīmē: katrs, kas nāk ar Krievijas "argumentiem" (pat formāli nekarīgiem), automātiski tiek uztverts kā potenciāls drauds, jo tāda bija pieredze iepriekš: jebkurš dialogs kļuva par manipulācijas instrumentu.
Tāpēc Latvijā šobrīd ir ļoti maz gatavības jebkādiem Krievijas viedokļu izvērtējumiem. Tas nav tikai politisks jautājums — tas ir kolektīvās traumas aizsardzības mehānisms.
Kāda ir iespēja šo apli lauzt?
Pilnīga traumas atdziedināšana neprasa aizmirst vai piedot agresoram politiskā nozīmē. Tā prasa:
-
atzīt vēsturi visā tās sarežģītībā;
-
pieļaut sarežģītas jūtas, kas sevī var ietvert gan sāpes, gan nostalģiju, gan dusmas;
-
iemācīties skatīties uz savu pieredzi kā liecinieki, nevis tikai kā upuri.
Tas ļautu mums nevis tikai automātiski norobežoties no visa, kas saistīts ar Krieviju, bet arī atgūt savu spēku izvēlēties — ar skaidru apziņu, nevis tikai baiļu vadītu aizsargreakciju.
Šodienas process Latvijā vēl nav pabeigts.
Mēs esam starp diviem stāvokļiem:
no kolektīvās traumas aizsardzības
uz nobriedušu pašnoteikšanos.
Tas būs vēl ilgs process. Bet tas ir process, kurā mēs pirmo reizi varam ieraudzīt arī savus iekšējos mehānismus — ne tikai ārējo ienaidnieku.
Kas ir "Lauka Klubs"? 🌿

Sistēmiskie sakārtojumu vēsture.

















Lauks visu redz

Pazīsti pats sevi.
Separācija no vecākiem: ceļš uz sevi
Separācija no vecākiem ir dabisks un vajadzīgs iekšējās nobriešanas posms.
Tā nav par fizisku aiziešanu, bet par emocionālu un psiholoģisku atdalīšanos, kas ļauj būt patstāvīgai personībai.
Kad separācija nav notikusi, cilvēks bieži pieņem lēmumus, vadoties pēc vecāku vēlmēm vai bailēm viņus pievilt.
Tiek zaudēts kontakts ar savu iekšējo balsi un vajadzībām.
Ezotēriski šī piesaiste var būt saistīta ar dzimtas programmām un neatrisinātiem dvēseles uzdevumiem.
Separācija nenozīmē atteikšanos no vecākiem – tā ir cieņpilna attālināšanās, lai varētu atgriezties pie sevis.
Psiholoģiski tas ietver robežu veidošanu, iekšējā bērna dziedināšanu un patiesu atbildības uzņemšanos.
Ezotēriski – enerģētisko saišu pārraušanu, dzimtas dziedināšanu un atbrīvošanos no karmiskām lojaltātēm.
Berts Hellingers uzsvēra: "Tikai tas, kurš pieņem savus vecākus tādus, kādi viņi ir, var būt patiesi brīvs."
Viņaprāt, bērna spēks rodas nevis cīņā ar vecākiem, bet viņu pieņemšanā un iekšējā pateicībā.
Tad var notikt patiesa iekšējā separācija – kad tu saki: “Paldies par dzīvi, un tagad es eju savu ceļu.”
Šis process nav egoistisks – tas ir vajadzīgs, lai kļūtu par sevi un dzīvotu savu dzīvi.
Palīdz meditācija, klusums, žurnālrakstīšana un iekšējs dialogs ar vecāku tēliem.
Separācija ir tilts starp mīlestību un brīvību.
Un tikai brīvs cilvēks spēj mīlēt brīvi – bez vainas, bailēm vai pielāgošanās.
Kolektīvā trauma – neizrunātais, kas ar mums runā
Par personīgām traumām mēs pamazām mācamies runāt. Par kolektīvām – vēl arvien pārsvarā klusējam. Ne jau tāpēc, ka tās būtu mazāk svarīgas, bet tāpēc, ka tās ir grūtāk satveramas. Tām nav skaidras robežas – tās pieder visiem un nevienam. Tās ir kā migla, ko jūt, bet nevar precīzi parādīt. Sistēmfēnomenoloģijā trauma nebeidzas ar notikumu – tā turpina dzīvot laukā, ķermeņu atmiņā, simbolos, attiecībās. Īpaši – klusumā. Šis klusums nav sācies ar karu vai PSRS. Tas ir senāks. Mēs nākam no zemes, kur 13. gadsimtā tika salauzta vietējo cilšu pašnoteikšanās. Vācu krustneši ienāca ar krustu un zobenu, un vietējie ļaudis kļuva par pakļautajiem – kalpiem, dzimtcilvēkiem. Ne tikai juridiski, bet arī garīgi. Šis nospiedums dzīvo joprojām – ne dusmās, bet iztapībā. Ar refleksu pakļauties tam, kurš “no ārpuses”. Ar zemu pašvērtējumu. Vēlme būt labiem svešiem kungiem ieausta kolektīvajā zemapziņā. Mēs bieži nevis sadarbojamies ar ārzemēm, bet pazemīgi pielāgojamies. It kā viņi vienmēr labāk zinātu.
Tā nav loģika – tā ir vēsturisks reflekss, kas paaudzēs nodots caur sajūtu: labāk netraucē, labāk paklusē, labāk pakļaujies.
Kas palika laukā?
Represijas, kari, izsūtīšana – šīs kolektīvās traumas reti ir līdz galam izdzīvotas. Lielākā daļa vienkārši turpināja dzīvot. Bet tas, kas netika izteikts, sāka dzīvot starp paaudzēm.
Sistēmiskajā skatījumā trauma ir nepabeigts process, kas meklē izpausmi. Tā parādās kā neizskaidrojamas bailes, nepārejošs smagums, piesardzība, vai pat kauns par lietām, ko pats neesi piedzīvojis.
Ezotēriski raugoties, trauma var palikt kā sastingusi enerģija, kas bloķē plūsmu. Tā atkārtojas līdz kāds to ierauga un atzīst. Dažkārt šķiet, ka nevis mēs dzīvojam savu dzīvi, bet caur mums dzīvo citi – nedziedināti stāsti, nepabeigti uzdevumi.
Vai nesam tikai vienas dzīves stāstu?
Reizēm sajūta, ka tas, ko nesam, ir “par daudz” vienai dzīvei. Daudzi, kas strādā ar laukiem, nonāk pie jautājuma – par reinkarnāciju, dvēseles ceļu, pieredzēm pāri dzīvēm.
No šī skatpunkta trauma var tikt pārnesta ne tikai caur asinīm, bet arī caur apziņas līmeņiem. Iespējams, mēs piedzimstam noteiktā laikā un dzimtā, lai pabeigtu to, ko agrāk nepaspējām. Vai palīdzētu dziedināt lielāku lauku.
Tad trauma nav sods. Tā kļūst par aicinājumu – būt klāt, nevis atkārtot.
Ko ar to visu iesākt?
Pirmais solis – atzīt, ka tas ir. Bez uzdevuma “izdziedināt” vai “glābt dzimtu”. Ar gatavību ieraudzīt.
Reizēm pietiek, ja kāds pirmo reizi nosauc vārdā, nepārtrauc tēmu ar “par to jau nav vērts runāt”. Ja kāds pasaka: tur bija sāpes, un mēs tās nespējām izrunāt.
Tajā brīdī trauma vairs nav tikai fons. Tā kļūst par dzīvu daļu no lauka, kurai iespējams tuvoties – ar cieņu, nevis bailēm.
Neredzamās saites: valstis, kas mūs joprojām tur
Man pašam nesen bija sakārtojums – vienā mācību grupā par naudu un finanšu lietām. Kā tas mēdz notikt, sākotnējais jautājums atvēra pavisam citu tēmu. Nauda bija tikai ieeja – sākumpunkts, aiz kura atklājās dziļāki slāņi: neredzamas lojalitātes, pārņemti lēmumi, piesaistes, projekcijas un egregori. Tas, kas mūs tur, pat ja paši domājam, ka dzīvojam brīvi.
Šoreiz process aizveda pie tēmām, kuras līdz šim pats nebiju aplūkojis – valstis, kurās esmu dzīvojis. Un vēl plašāk – valstis, kur dzīvojuši mani senči, arī tās, kas vairs nepastāv, bet kuru nospiedumi ir dzīvi cilvēkos. Arī manī.
Dzimtas lauks turpina dzīvot mūsos – caur arhetipiem, caur enerģētisku "DNS". Mēs kļūstam par tiltiem starp dažādiem egregoriem – dažādiem vēsturiskiem laikiem, dažādām vērtību sistēmām.
Mans tēvs dzimis izsūtījumā – Omskā. Viņa vecākus aizveda ne pēc viņu gribas. Kad vēlāk mēģināju noskaidrot, par ko tieši viņi tika izsūtīti, mana māte nespēja atbildēt. Nezināja. Varbūt bija pierasts par to nerunāt. Varbūt vienkārši aizmirsusi. Klusums toreiz bija norma.
Pēc tehnikuma beigšanas arī mani dzīve aizveda citā virzienā – tā laika izpratnē gan vēl “savējā”. Sadales kārtībā tiku nosūtīts strādāt uz Maskavu, PSRS Aizsardzības ministrijas uzņēmumā. Tas skan cēli, bet realitātē – birokrātija, sistēma, noteikta lojalitāte. Darbs bija ar komandējumiem, gandrīz divi gadi Baltkrievijā.
Tie bija gadi, kuros cilvēks daudz nejautāja. Saprata, kad labāk klusēt. Apguva valodu, kurā būtiska ir ne tikai runāšana, bet arī nerunāšana. Tā bija dzīvošana “starp rindiņām”. Un tajā visā bija sava veida sistēmiska drošība – skatoties no šodienas, mānīga, bet toreiz pierasta.
Dzīvojot Baltkrievijā, sajutu, cik līdzīgas un tomēr atšķirīgas var būt teritorijas zem viena karoga. Egregors it kā tas pats, bet ar citu dialektu. Cita elpa, cits svars. Lojalitāte neizpaudās karogos, bet izdzīvošanas prasmē – pielāgoties, būt “savējam”, nerunāt lieku.
Cariskā Krievija. Latvijas pirmā republika. Padomju Savienība. Atjaunotā Latvijas Republika. Katra no tām – ar savu valodu, saviem likumiem, savām bailēm, cerībām un uztveri par pasauli. Un katra – kā atsevišķs egregors, kas vēlas, lai tu piederi.
Šie egregori neuzrunā ar himnām. Tie izpaužas smalkāk – vērtībās, instinktīvās reakcijās.
Dažkārt piefiksēju sevī konfliktu: vēlme būt praktiskam saduras ar iekšēju ierobežojumu – “nedrīkst būt pārāk redzams”. It kā kāds iekšēji signalizē – esi uzmanīgs. Tas, visticamāk, nav “mans” raksturs. Drīzāk – mantojums no laikiem, kad labāk bija palikt fonā.
Vai arī – reakcijas uz valsts simboliem, autoritātēm. Skatoties politiskus pasākumus, man grūti uztvert to nopietni. Ir klātesoša aizdomīguma ēna: “Ko viņi īsti grib?” Ne gluži skepses poza, bet iekšēja piesardzība. Uzticība kādreiz varēja maksāt dārgi. Egregora mācība: netici tam, kas redzams virspusē.
Līdzīgi arī ar naudu. Nav tik vienkārši pieņemt ideju, ka “nauda ir enerģijas plūsma”. Kaut kur dziļi joprojām dzīvo pārliecība: nauda ir apdraudējums, vai arī – tā vienkārši nepienākas. Īstie cilvēki dzīvo pieticīgi, klusumā. Ja ne – būs sekas.
Šī iekšējā pretestība īpaši parādījās sakārtojumā. Formāli – tēma bija nauda. Bet redzami kļuva citi slāņi. Attiecības ar materiālo nav atdalāmas no valstu fonu, kurā esmu veidojies. Katrs režīms nodevis savu stāstu – par darbu, īpašumu, naudu un pelnīšanu.
-
Padomju egregors čukst: “Bagātība ir aizdomīga. Tās cena – blats vai nodevība. Īstie pelna maz un klusē.”
-
Pirmās brīvvalsts egregors: “Lepnums. Saimnieciskums. Paša rokām veidots pamats.”
-
Atjaunotās Latvijas egregors vēl meklē stāstu – cerību un vilšanās līdzsvarā.
-
Krievijas egregors sevī nes: nauda kā statuss, vara kā norma, bet dziļumā – fatālisms: “Tu neko tāpat nevari mainīt. Labāk neiejaucies.”
Rezultāts – sajukums. Vienā brīdī gribu būt savas dzīves saimnieks. Nākamajā – nemanāmi sevi piebremzēju. Ne vienmēr saprotu, kurš “runā manā vietā”. Tas nav tikai jautājums par attieksmi pret naudu. Tas ir jautājums par to, kuras valsts balsī domā mana iekšējā sistēma. Un vai tā balss vispār vēl atbilst šim laikam?
Šīs piesaistes neizšķīst. Tās turpina dzīvot savā ritmā. Bet kopš šī sakārtojuma man ir lielāka skaidrība: es esmu pieslēgts vairākiem vēstures līmeņiem vienlaikus. Un katrs no tiem vēl joprojām grib, lai es to dzirdu.
Mans nodoms – atgriezties pie šīs tēmas un harmonizēt attiecības ar valsts egregoriem. Pašlaik esmu tikai pieskāries virsējai kārtai.
Drošības sajūta.
15 lauciņš




Kāpēc mans vīrs ir idiots?"

Runas,
zemapziņa.
Apzinātā un neapzinātā pasaule, jeb mūsu prāta un dvēseles iekšējās dimensijas, ir kā divas monētas puses. Katrai ir sava nozīme, bet tās savstarpēji savijas un ietekmē mūsu dzīvi. Apziņa ir mūsu ikdienas pieredzes līmenis – tas, ko redzam, dzirdam un domājam. Savukārt neapzinātā pasaule jeb zemapziņa glabā mūsu dziļākās atmiņas, emocionālās reakcijas un neapzinātos uzvedības modeļus. Zemapziņa ir kā dziļa, neredzama aka, kas sevī glabā ne tikai šīs dzīves pieredzi, bet arī daudz plašāku un noslēpumaināku informāciju. Tā ir mūžīga informācijas krātuve, kas iesniedzas daudz dziļāk nekā mūsu piedzimšana. Zemazpziņā glabājas arī pieredzes, kas uzkrājušās pirms mūsu pašreizējās dzīves – dzimtas pieredze un pat iepriekšējo dzīvju nospiedumi. Zemapziņa bieži vien pārņem dzimtas ieradumus, pārliecības un pat neatrisinātos konfliktus, kas tiek nodoti no paaudzes paaudzē. Šīs “mantotās” pieredzes ietekmē mūs līdzīgi kā ģimenes fiziskās pazīmes vai slimības. Ja dzimtā bijušas dziļas traumas, šie nospiedumi zemapziņā var ietekmēt mūsu emocionālo stāvokli, radot izjūtas, kas šķiet bez redzama iemesla. Piemēram, cilvēkam var būt nepamatots baiļu vai trauksmes sajūta, kas var būt “mantojums” no senču piedzīvotām krīzēm vai grūtībām
Tāpat arī iepriekšējo dzīvju pieredzes var atstāt savus nospiedumus mūsu zemapziņā. Dažos gadījumos cilvēki izjūt neizskaidrojamu pievilkšanos noteiktām vietām, interesēm vai nodarbēm, kas šķiet it kā pazīstamas, pat ja tās dzīvē nekad nav piedzīvotas. Tas tiek skaidrots kā iepriekšējo dzīvju atmiņas, kas, kaut arī dziļi apslēptas, tomēr turpina dzīvot un ietekmēt mūsu apziņu un lēmumus.
Turklāt mūsu zemapziņu var ietekmēt arī ārēja enerģētiska iedarbība vai maģiska prakse, kas vērsta pret mums. Dažādu enerģiju klātbūtne var radīt izmaiņas mūsu emocionālajā stāvoklī vai pat fiziskajā pašsajūtā, lai gan mēs ne vienmēr apzināmies šīs ietekmes avotu. Piemēram, negatīva enerģētiska ietekme, kas var nākt no citu cilvēku vārdiem vai domām, var veidot psiholoģiskus blokus, kas vēlāk manifestējas kā šķēršļi mūsu dzīvē. Šādā gadījumā cilvēks var būt nomākts vai sastapties ar neveiksmēm, kuras viņam šķiet neizskaidrojamas.
Atbrīvošanās no it kā sargājošā, bet patreizējā dzīvē nevēlamā dzimtas mantojuma vai iepriekšējo dzīvju nospiedumiem, kā arī aizsardzība pret ārēju enerģētisku ietekmi var būt iespējama, praktizējot dažādas garīgās metodes. Sistēmiskie sakārtojumi , dažādas citas sistēmfenomenoloģijas Lauka prakses kas notiek Lauka Klubā var palīdzēt transformēt šos ierakstus un pārveidot zemapziņu. Tas ir ceļš uz iekšējo brīvību, kas ļauj mums dzīvot patiesi savu dzīvi, nevis iet pagātnes nospiedumu pavadā..
Kad mēs sākam dzīvot apzinātā saskaņā ar savu būtību, apzinoties un dziedinot zemapziņā esošos ierakstus, dzīve sāk plūst vieglāk. Pārvarot šo neredzamo ietekmi, mēs iegūstam iespēju izvēlēties dzīves ceļu ar skaidru apziņu un mērķtiecību. Tas ir kā uzplaukums, kurā mēs apzināti ieelpojam savu īsto būtību, atsakoties no veco nospiedumu ēnām un piepildot dzīvi ar gaismu un mīlestību.

Projekcija.

Vecāku projekciju tēma mūsu attiecībās ir psiholoģisks fenomens. Lielākā daļa no mums dzīvo ar domu, ka izvēlējāmies partnerus tāpēc, ka mūs piesaistīja viņu humors, asprātība vai kopējās intereses. Bet ironija ir tajā, ka ļoti bieži mūsu partneris neapzināti kļūst par mūsu vecāku "atveidu". Šis process, ko psiholoģijā dēvē par projekciju, ir senas, bērnībā izveidotas emocijas, kas nemanot izslīd uz skatuves pie ikdienas sadzīves drāmām. Bērnībā mēs uzkrājām visādus labus un ne tik labus priekšstatus par attiecībām un aprūpi, kas vēlāk pārtop par nevainīgu ekspektāciju – vai mūsu partneris šo tēlu piepildīs?
Astoņi vārti.

Jaudīgs vakars.


Toksiskie ?!?
