Tumsa un gaisma: novērotāja perspektīva

MAK Karšu Būtība un Darba Pamati
Instrukcija_Pavadonim__1_.docx
Apzināta komunikācija: Ceļš no tukšiem vārdiem uz patiesu dziļumu
Mēs dzīvojam paradoksālā laikmetā - nekad agrāk cilvēce nav bijusi tik savienota, un tomēr nekad agrāk neesam jutušies tik vientuļi. Mēs sūtām simtiem ziņu dienā, bet cik no tām patiešām kaut ko nozīmē? Mūsu ikdienas komunikācija ir kļuvusi par virspusēju rituālu, kur "Kā iet?" - "Labi, paldies!" aizstāj patiesu sazināšanos.
Mēs runājam par faktiem, notikumiem un plāniem, bet izvairāmies no tā, kas patiešām notiek mūsu iekšienē. Daudzus no mums nav iemācījuši runāt par jūtām - mēs protam pateikt "es domāju" un "es darīju", bet kad jautā "ko tu jūti?", mēs sastingstam. Bailes no neaizsargātības, ātruma kultūra un emocionālais analfabētisms liek mums slēpties aiz tukšiem vārdiem par neko.
Apzināta komunikācija ir drosmīga izvēle būt patiesam, pat ja tas ir neērti. Tā nozīmē būt pilnībā klātesošam sarunā - gan fiziski, gan garīgi, apzināti vērojot savus vārdus, emocijas un nodomus, vienlaikus esot uzmanīgam pret sarunu partneri.
Pamatelementi
Klātbūtne šajā brīdī bez multitaskinga. Aktīvā klausīšanās - lai saprastu, nevis atbildētu. Empātija - spēja iedomāties sevi otra vietā. Beznosodījuma attieksme - atceries, ka katram ir sava patiesība. Skaidrība un godīgums - izsaki sevi tieši, izmantojot "es" paziņojumus. Ķermeņa valodas apzināšanās - tava pozitūra un žesti runā skaļāk par vārdiem.
Dziļāka saziņa
Apzināta komunikācija nav tikai par to, kā mēs runājam, bet ko esam gatavi dalīt. Tā ir izvēle runāt par jūtām - ne tikai "esmu dusmīgs", bet "jūtu sasprindzinājumu krūtīs". Par sajūtām - fiziskajām izpausmēm, ko ignorējam: "mans vēders savelkas mezglā", "jūtu siltumu izplatāmies pa ķermeni". Par bailēm un nedrošību - "baidos, ka neesmu pietiekami labs", "nezinu, vai pieņemu pareizos lēmumus". Par vēlmēm un sapņiem - ne praktiskajiem plāniem, bet dziļajām ilgām.
Praktiski vingrinājumi
"Trīs minūšu klausīšanās" - partneris runā bez pārtraukuma, tu tikai klausies. Apzināta elpošana - trīs dziļi ieelpojumi pirms emocionālas atbildes. Spoguļošana - "ja es pareizi saprotu, tu saki, ka...". Ķermeņa skenēšana - pamani spriedzi sarunā. Dienasgrāmata - reflektē par sarunām. "Bez telefona" laiks - veltīts tikai patiesai sazināšanai.
Dziļas sarunas prasa drosmīgu telpu, kur abi jūtas pietiekami droši, lai noņemtu savas maskas. Sāc ar sevi - esi tas, kurš pirmais iet dziļumā. Kad tu dalies ar kaut ko patiesi ievainojamu, tu dod atļauju arī otram būt patiesam. Apzināta komunikācija nav par ideālu - tā ir par cilvēciskumu un mūsu kopīgo pieredzi būt dzīviem ar visām sajūtām, bailēm un brīnumiem.
Vai sistēmiskie sakārtojumi būtu burvestība 16. gadsimtā?
Jūs esat dzirdējuši par Berta Helingera sistēmiskajiem sakārtojumiem, bet vai jūs zinājāt, ka 16. gadsimtā šī prakse tiktu uzskatīta par burvestību? Izklausās traki, bet iesim dziļāk.
Kas bija Žans Bodēns?
Žans Bodēns (1530-1596) bija slavens franču jurists – viņš izstrādāja modernu valsts teoriju un bija viens no spožākajiem savas paaudzes domātājiem. Bet viņš arī uzrakstīja grāmatu "Par burvestību demonomāniju" (1580), kas kļuva par raganu medību "vadlīnijām" visā Eiropā. Ironija ir tajā, ka šis progresīvais jurists vienlaikus bija atbildīgs par tūkstošiem nāvessodu.
Bodēna burvestības definīcija bija vienkārša: jebkurš centiens kaut ko panākt ar dēmonu palīdzību. Un šeit sākas interesantā daļa.
Sistēmiskie sakārtojumi caur Bodēna acīm
Helingera metode būtu Bodēnam SKAIDRA burvestība. Kāpēc? Pirmkārt, pārstāvji "sajūt" citu cilvēku (pat mirušo!) emocijas – tas ir komunikācija ar mirušajiem jeb nekromantija, kas bija viena no smagākajām burvestības formām. Otrkārt, aizvietotājs jūt emocijas , notikumus, attiecības, lietas par ģimenes vēsturi, ko viņš nevar zināt dabiski – tā ir pārdabiska zināšana bez Dieva starpniecības. Treškārt, tiek izmantots "morfoloģiskais lauks" – kaut kāds neskaidrs spēks, kas nav Dievs pēc baznīcas uzskatiem , bet dod informāciju. Bodēnam tas būtu 100% dēmonisks spēks.
Viņa loģika būtu šāda: "Ja tu zini lietas, ko nevar zināt dabiski, un tas NAV no Dieva, tad tas ir no dēmoniem. Nav citu variantu." Un tā kā sakārtojumos nav kristīgās lūgšanas vai baznīcas rituālu, tad pēc Bodēna kritērijiem – tas ir implicīts līgums ar dēmoniem. Pat ja dalībnieki to noliedz!
Spriedums? Sadedzināšana bez žēlastības.
Šamanisms un Bodēns
Šamanisms būtu vēl acīmredzamāks gadījums. Šamanis tieši sazinās ar "gariem", ceļo "citās pasaulēs", izmanto bubnus vai augu medicīnas, lai ieietu transā. Bodēnam šis būtu klasiskais burvestības modelis – rituāls, komunikācija ar gariem (kas ir dēmoni maskējas!), transa stāvoklis (dēmonisks apsēdums), un dziedināšana caur šiem spēkiem.
Šamanis kā vidutājs starp pasaulēm? Bodēnam tas ir kā priesteris, bet ne Dievam – dēmoniem. Rezultāts: sadedzināšana, un visi rituāla objekti jāiznīcina.
Tarot kārtis
Tarot lasīšana būtu "divinatio" – zīlēšana, kas Bībelē ir skaidri aizliegta. Bodēns šķīra: ja tu izmanto astronomiju kā zinātni – labi, bet ja tu mēģini uzzināt nākotni vai personas noslēpumus ar kārtīm – tas ir dēmonu darbs. Viņa argumentācija: nākotne pieder tikai Dievam. Ja kārtis "darbojas" un paredzējums piepildās, tad to atklāj dēmoni, nevis kārtis pašas.
Tarot lasītājs slēdz implicītu paktu – viņš lieto metodi, kas dabiski nevar dot šādu informāciju. Sods? Nāvessods.
Joga – sarežģītāks gadījums
Joga ir interesanta, jo tā bieži tiek pasniegta kā "tikai vingrināšanās". Bet Bodēns skatītos dziļāk. Pilna joga ietver mantru skandēšanu (Om ir Brahman skaņa – cita "dieva" pielūgsme), asanas nosauktas Shivas vārdā (pagānu dievība), un galvenais mērķis ir "apgaismība" – savienošanās ar Brahman, kas nozīmē kļūt par dievu. Tas Bodēnam būtu Lucifera grēks.
Tad ir "prana" – dzīvības enerģija, un "kundalini" – dzīvības spēks. Bodēnam šie ir dēmoniski spēki maskējas kā "enerģijas". Skaidrs dēmonu darbs.
Bet ko ar "fitnesa jogu"? Te Bodēns būtu šaubīgs. Viņš teiktu: "Pat ja tu neskandenē mantras, pašas pozas ir veidotas, lai virzītu pranu un sagatavotu meditācijai. Tu nevari atdalīt formu no satura – forma pati ir pagāniska rituāla." Viņš labāk ieteiktu pilnīgi jaunu kristīgu vingrināšanās praksi.
Spriedums jogai: pilnai jogai – sadedzināšana; "fitnesa" jogai – ļoti aizdomīgi, labāk izvairīties.
Kas visu šo vieno?
Bodēna kritēriji ir interesanti, jo tie atklāj loģiku: viņš nebija tikai fanātiķis, bet sistemātisks domātājs. Viņa galvenais tests bija: "Vai šī prakse izmanto spēkus, kas nav Dievs un nav dabiska?" Ja jā – tā ir burvestība.
Sistēmiskie sakārtojumi, šamanisms, tarot, joga – visi izmanto kaut ko "vairāk" par materiālo pasauli, bet ārpus kristīgās baznīcas. Bodēnam tas nozīmēja vienu: dēmoni.
Bodēna uzskati noveda pie tūkstošiem nevainīgu cilvēku nāves. Psihoterapija, dažādas garīgās prakses, alternatīvā medicīna – tās visas ir leģitīmi meklējumi palīdzēt cilvēkiem.
Bet šis domāšanas eksperiments ir vērtīgs: tas parāda, cik radikāli atšķirīgas var būt pasaules uzskatu sistēmas. Tas, kas mums šķiet nevainīgs vai pat palīdzošs, kādam citam laikmetā būtu šķitis dzīvībai bīstams.
Un varbūt tas mudina padomāt – ar kādiem pieņēmumiem MĒS dzīvojam, kurus nākamās paaudzes uzskatīs par tikpat absurdiem kā Bodēna raganu medības?

Psiholoģija vs. Sistemiskie sakārtojumi: kur atšķiras process?
Daudzi cilvēki vaicā, ar ko sistemiskie sakārtojumi atšķiras no psihologa darba. Atšķirība ir ne tikai metodē, bet arī tajā, par kādiem dzīves līmeņiem katrs strādā.
Psiholoģijā galvenais instruments ir saruna. Cilvēks stāsta par savu pieredzi, emocijām un notikumiem šajā dzīvē – bērnībā, ģimenē, darbā, attiecībās. Psihologi palīdz saprast, kas noticis un kā tas ietekmē šodienu. Lielākā daļa psiholoģijas pieeju paliek pie šīs dzīves pieredzes un neiedziļinās tēmās par dzimtas vēsturi, pirmsdzimšanas traumām vai maģiskiem ietekmes stāstiem. Psiholoģija ir ļoti daudzveidīga – pastāv dažādi virzieni, piemēram, ģimenes sistēmiskā terapija, psihodrāma, transpersonālā psiholoģija, Junga analītiskā pieeja, somatiskās metodes un eksistenciālā psihoterapija. Daži no šiem virzieniem pieskaras tam, ko var redzēt sistemiskajos sakārtojumos, piemēram, ģimenes dinamikai vai neredzamām emocionālām saitēm. Tomēr psihologs pārsvarā strādā ar klienta apzināto pieredzi, sarunu un atziņu veidošanu. Cilvēks pats izstāsta, ko jūt, ko domā un ko piedzīvojis, un darbs bieži notiek ilgā laika posmā, lai pakāpeniski atklātu dziļākās problēmas. Psiholoģija dod rīkus izpratnei, emocionālai regulācijai un jaunu stratēģiju apguvei ikdienas dzīvē.
Sistemiskajos sakārtojumos process notiek citādi. Pietiek tikai nosaukt tēmu, nav jāstāsta gari stāsti vai jādala savs viedoklis. Darbs notiek ar to, kas ietekmē cilvēku ārpus viņa paša apzinātās pieredzes. Ļoti bieži tās ir dzimtas likteņsaiknes, neizdzīvoti notikumi vai pieredze pirms piedzimšanas, bet mūsdienu sakārtojumi neierobežojas tikai ar dzimtu. Tos izmanto arī veselības, attiecību, organizāciju vai pat lielāku lēmumu, piemēram, mājas vai automašīnas pirkšanas kontekstā. Sakārtojumi var tikt piemēroti arī sapņu, pasaku vai subpersonu darbā, un ar tiem iespējams diagnosticēt vai izprast situācijas politikā, uzņēmējdarbībā, dzīvajā un nedzīvajā vidē. Sakārtojumi ļauj redzēt saiknes un nospiedumus, kas citādi paliktu nemanīti, un bieži sniedz atziņas jau vienas sesijas laikā.
Sakārtojumu metode sākās ar Berta Hellingera darbu, bet kopš tā laika tā ir attīstījusies dažādos virzienos, un mūsdienās tiek izmantotas arī citas pieejas un adaptācijas. Tikai neliela daļa sakārtojumu atklāj kā šīs dzīves pieredzi, bet arī tad cilvēkam nav jāstāsta par savām emocijām – process pats izceļ būtiskāko.
Katra metode strādā savā jomā, un katrs var izmēģināt to, kas viņam uzrunā vairāk
Sapņi .

Kad dziedināšanās kļūst par aizbēgšanu no sevis
Kad dziedināšanās kļūst par aizbēgšanu no sevis
Sistēmisko sakārtojumu sesijas laikā es esmu tukšums - tīrs kanāls tam, kas vēlas parādīties, un šāds ir pareizais stāvoklis, lai gan neteikšu, ka vienmēr uz visiem 100% varu to noturēt. Es vienkārši esmu klāt un ļauju Laukam runāt caur mani un aizvietotājiem, analizēju to kustības un stāvokļus, bet tas nav mans saturs. Es esmu kā radioviļņu uztvērējs - caur mani un aizvietotājiem plūst informācija, bet mēs neesam tās autori.
Bet tad klients aiziet, durvis aizveras, un tad ieslēdzas mans cilvēks - tad es jūtu sevi, vai nu siltumu krūtīs, kad Lauks atrada līdzsvaru, vai dīvaino tukšumu, kad nekas īsti neizkustējās. Dažreiz pēc sesijas es jūtu, kā manī vēl virmo klienta ģimenes dinamika, it kā būtu bijis tunelis starp viņa sistēmu un manu, un man jāatgriežas pie sevis, jāatrod savas robežas.
Visvairāk mani uztrauc tie klienti, kas grib, lai es viņiem pateiktu, kā dzīvot - "Ko darīt ar māti?", "Vai šķirties?" - un es redzu cerību viņu acīs, ka es esmu gudrais ar g

Un tieši šeit es redzu, kā dziedināšanās vēlme pārvēršas par vēl vienu veidu, kā izbēgt no sevis. Cilvēki nāk pie manis ar to pašu iekšējo tirānu, kas prasa ātru risinājumu, ātrāku progresu, labāku versiju no sevis. Viņi ir pieraduši, ka kāds cits viņiem saka, kā dzīvot - ģimenē, skolā, sabiedrībā - un tagad meklē to pašu arī terapijā.
Patiesībā gan dziedināšanās, gan sistēmiskais darbs nav projekti ar noteiktu beigu termiņu. Kad klients aiziet atbrīvotāks, ar vieglāku elpu un gaitu, es jūtu gandarījumu - ne tāpēc, ka es kaut ko labu izdarīju, bet tāpēc, ka cilvēks paskatījās uz to, ko nezināja vai negribēja redzēt, un notiek pārmaiņas Laukā. Bet ir reizes, kad klients aiziet ar to pašu nastu, un tad es jūtu vilšanos - ne uz viņu, bet uz procesu vai sevi.
Es neesmu tiesīgs sesijas laikā kādu mācīt, kas ir labi vai slikti, kā dzīvot - es tikai organizēju tikšanos ar patiesību Laukā, veicu intervences, lai atjaunotu lietu dabisko kārtību, enerģijas plūsmu, lai sakārtotu saites neredzamajā pasaulē, bet tālākās darbības jāveic pašam cilvēkam. Īsta pārmaiņa notiek, kad cilvēks pārstāj meklēt glābšanu ārpusē un sāk pieņemt atbildību par savu reakciju uz dzīvi.
Es redzu, kā cilvēki mēģina pārņemt atbildību par citu cilvēku dzīvēm, lai aizbēgtu no savas, kā viņi grib "izglābt" visus, tikai lai nebūtu jāskatās uz savām bailēm. Un man nav tiesības viņiem to pateikt tieši - man ir tikai jāuzticas, ka sistēma pati parādīs, kas ir vajadzīgs.
Dziedināšanās nav galamērķis, bet ceļojums ar sevi, un sistēmiskajā darbā es varu tikai parādīt ceļu, bet nevaru to noiet cilvēka vietā. Pašpieņemšana - drosmīgs akts skatīties acīs savām ēnām - ir tas pamats, no kura var sākties īsta pārmaiņa.
Kad mēs beidzam cīnīties pret sevi un sākam sadarboties ar savu dabu, kad pārstājam gaidīt, ka kāds cits mūs izglābs, aktivizējas dabiskā dziedināšanās spēja. Es varu būt klāt šajā procesā kā tukšs kanāls, kas ļauj sistēmai parādīt sevi, bet galīgo soli katram jāsper pašam.
Un tieši šajā atteikšanās no "gudrā" lomas ir visa jēga - es neesmu atbildīgs par citu cilvēku izvēlēm, es varu tikai uzticēties, ka sistēmiski sakārtotas lietas ļaus cilvēkam tikt vieglāk galā ar zemes lietām, bet ir arī viņam pašam kaut kas jādara, lai tas notiktu fiziskajā pasaulē. Pasaule sūtīs daudz norāžu, ko darīt, bet cilvēkam jāspēj tās saskatīt un tām sekot
Valsts kā dzīvs organisms

Turpinājums - sava cilts

Savas cilts meklējumos.
Nesen notika Lauka Kluba sakārtojuma vakars. Viņš izveidojās savādāks kā parasti. Šoreiz bija maz sakārtojumu, daudz sarunu.
Parasti mēģinu sakārtojumos iztikt bez stāstiem - koncentrējamies uz darbu, uz sistēmfenomenoloģijas praktiskajām lietām. Sarunas parasti sākas jau pēc darbiem, kad viss sistēmiskais ir beidzies. Bet šoreiz tas viss sajaucās kopā, un sajutos, ka nosaukums pilnīgi atbilst saturam - tiešām Klubs, ne Darbnīca, ne Akadēmija, Laboratorija vai Skola .
Vieta, kur cilvēki atrodas starp savējiem un var stāstīt ko redz, dzird, jūt. Dalīties pieredzēs, domās, tajās lietās, ko citur nevar. Neviens nesmiesies par to, ka bērnībā pie kāda nācis vakaros spēlēties vācu kareivis vai laumiņa. Ka kāds redz lietas, ko citi neredz. Ka dzird skaņas, ko citi nedzird.
Ka šeit var pastāstīt, kā tava īpašā daba, tava dzīve un vēlmes , tava uguns neierakstās pieņemtajos sabiedrības standartos un normās. Kā tu uztveri pasauli citādāk, un kā tas tevi dara savādāku, dažkārt vientuļu starp citiem.
Šeit var uz brīdi noņemt kādu savu masku - to, ar kuru staigājam pa ikdienu - un nebaidīties no sava atspulga vai ēnas. Nebaidīties no tā, kas mūsos ir neparasts, nedefinējams, neatbilstošs.
Šī bija reize, kad nekā nedarīšana likās vērtīgāka par darīšanu. Kad vienkārši būt kopā, klausīties, dalīties bija svarīgāk nekā jebkura teorija vai metode.
Un sēžot tur, domāju - cik grūti ir atrast savu cilti. Tos cilvēkus, kur tevi pieņem autentisku, ar visām tavām īpatnībām un savādībām. Kur nav jāslēpj sava īstā seja.
Ja kas- attēls nav gluži no šī pasākuma


Mūsu iekšējās daļas: trauma, izdzīvošana un dziedināšanās

Nometnē

Kad vārdi kļūst par ēnām

Vilks

Epigenētika un sistēmiskie sakārtojumi – dzimtas stāsti mūsu gēnos
Un vēl lielāks pārsteigums – šie “atzīmējumi” var tikt nodoti nākamajām paaudzēm. Tas nozīmē, ka, ja tavs vecvectēvs ir piedzīvojis badu, tavs organisms jau var piedzimt ar programmām, kas uzglabā un taupa enerģiju, pat ja tu dzīvo pārpilnībā. Ja dzimtā bijis karš, ķermenis var būt “uztrenēts” reaģēt ar pastiprinātu trauksmi un modrību, pat ja tev nav nekādu reālu draudu.

Nedualitāte.

Savākšanās punkts.

Kad sistēmiskie sakārtojumi satiekas ar kvantu domāšanu
