Epigenētika un sistēmiskie sakārtojumi – dzimtas stāsti mūsu gēnos
Un vēl lielāks pārsteigums – šie “atzīmējumi” var tikt nodoti nākamajām paaudzēm. Tas nozīmē, ka, ja tavs vecvectēvs ir piedzīvojis badu, tavs organisms jau var piedzimt ar programmām, kas uzglabā un taupa enerģiju, pat ja tu dzīvo pārpilnībā. Ja dzimtā bijis karš, ķermenis var būt “uztrenēts” reaģēt ar pastiprinātu trauksmi un modrību, pat ja tev nav nekādu reālu draudu.

Nedualitāte.

Savākšanās punkts.

Kad sistēmiskie sakārtojumi satiekas ar kvantu domāšanu

Sievietes ēnu arhetipi: aizmirstās, apspiestās, vajadzīgās
1. Lilita – Mežonīgā, nepiepakļāvīgā
Bībeles un mitoloģijas tēls, ko daudzi pazīst kā "Ādama pirmo sievu", kas atteicās pakļauties. Viņa simbolizē seksualitāti bez vainas, gribu, neatkarību un iekšējo autoritāti.
Ēnas izpausmes: dusmas, pasīvā agresija, noraidījuma bailes
Integrēts aspekts: patstāvība, robežu apzināšanās, iekšēja suverenitāte
2. Medūza – ievainotā, dusmu nesēja
Medūza bieži attēlota kā briesmonis, bet viņas stāsts ir par ievainotu sievieti, kura, būdama upuris, pārtop par simbolisku aizsardzības mehānismu. Viņa iemieso sakrālas dusmas, seksuālu traumu, aizsardzību un vēlmi atriebt.
Ēnas izpausmes: aizvērtība, aizvainojums, vēsums, kontrole
Integrēts aspekts: spēks teikt “nē”, radošs dusmu pārvēršanas potenciāls
3. Ragana / Zintniece – zinātāja, kas tika apklusināta
Zintniece ir tā, kura redz neredzamo, kuras spēks nāk no intuīcijas, rituāliem, ķermeņa zināšanām. Sabiedrība viņu padarīja par draudu. Ragana ir sievietes instinktīvā daba, senā gudrība, dziedināšana, neatkarīga spēka avots.
Ēnas izpausmes: noslēgšanās, manipulācija, izolācija
Integrēts aspekts: savienojums ar dabu, cikliem, enerģiju, dziedināšanu
4. Tumšā Māte – nospiedošā vai neredzamā
Šī ēnu daļa izpaužas kā pārlieka upurēšanās, apsēstība ar kontroli pār bērniem, attiecībām vai dzīves ritmu. Tā ir Mātes enerģija, kas nav saņēmusi atbalstu — kļūst par ēnu sev un citiem.
Ēnas izpausmes: vainas uzspiešana, pārlieka pašaizliedzība, kontrole
Integrēts aspekts: veselīga robeža starp došanu un sevis saglabāšanu
5. Vilcene – vientuļā, brīvā, instinktīvā
Šī sieviete ir savvaļas, neesot nevienam parādā neko. Viņa necenšas būt "skaista", "ērta" vai "maiga". Tā ir instinktīvā būtne, kas izvēlas vientulību pār pakļaušanos.
Ēnas izpausmes: izolācija, cietsirdība, emocionāla nepieejamība
Integrēts aspekts: autentiskums, iekšējais kompass, savvaļas spēks
Arhetipi un sievišķība: kā mainās norma
Viena no interesantākajām lietām man šķiet — vērot, kā mainās tas, ko sabiedrība uzskata par “normālu”. Frāzes kā “tā vienmēr bijis”, “sievietes daba ir tāda” vai “īstai sievietei jādara tas un tas” nav tikai virspusējas. Tās bieži atklāj dziļu nezināšanu par to, cik dinamisks, mainīgs un daudzslāņains ir sievietes tēls vēsturē.
Sievietes tēls nav monolīts — tas plūst, mainās, transformējas, atspoguļojot laikmeta ideoloģijas, bailes, ilgas un vēlmes.
Lai to ilustrētu, aplūkosim, kā sievišķības ideāls mainījies vēstures gaitā — un līdz ar to, kādus arhetipus un iekšējās daļas (subpersonības) sievietēm bijis atļauts vai aizliegts dzīvot.
Antīkā pasaule: māte, mīļākā, priesteriene
Senajā Grieķijā un Romā sievietes statuss bija pretrunīgs. Viņa varēja būt dzīvības devēja (Māte), dievu kalpone (Priesteriene) vai iedvesmotāja un pavedinātāja (Mīlētāja) — bet reti kad sabiedriskās varas līdzdalībniece.
Sabiedrība pielūdza Atēnu, bet tikai tad, ja viņa atteicās no mīlestības. Afrodites vilinājums tika godāts un vienlaikus baidīts. Zintnieciskās zināšanas tika noslēptas tempļos vai padarītas par mītu.
Arhetipi: Mīlētāja, Māte, Priesteriene
Apspiestā daļa: Zintniece — tā, kura redz neredzamo, lasa zvaigznes un asinīs.
Viduslaiki: svētā un ragana
Viduslaikos sievietes tēls sašķeļas: Jaunava Marija un Eva, Svētā un Ragana. Viena iemieso padevību un šķīstību, otra – nekontrolējamu, bīstamu spēku.
Zintniece, dziedniece, gudrā vecmāte kļūst par draudu — viņa tiek sadedzināta, padzīta, klusēta. Sievietes zināšanas tiek demonizētas.
Arhetipi: Māte, Kalpone
Apspiestā daļa: Ragana — arhetips, kas simbolizē instinktu, intuīciju un savienojumu ar dabu
Ēna: Zināšanas kļūst par noziegumu. Klusums – par izdzīvošanas stratēģiju.
Renesanse un baroks: skaistuma mīts
Renesanses laikmetā sieviete kļūst par gleznu, dzejoli, mūzu. Viņa tiek idealizēta, bet pasīvi novērota. Viņas jūtīgums tiek pielūgts, bet zināšanas joprojām paliek aiz kadra.
Tās, kuras sapņo, pēta vai runā “par daudz”, tiek apsauktas, nosodītas vai vienkārši ignorētas. Ragana dzīvo klusumā – izdzīvo tikai simbolos un folklorā.
Arhetipi: Mīlētāja, Skaistule
Apspiestā daļa: Zintniece — vēl aizvien apklusināta, bet sāk atgriezties caur mākslu un mitiem
19. gadsimts un viktoriānisms: eņģelis mājās
Sieviete kļūst par ideālu sievu, māti, morāles sargātāju. “Eņģelis mājās” — klusa, tīra, pieklājīga. Viņas vērtība ir viņas spējā ziedoties.
Raganai šeit nav vietas. Intuīcija, seksuāla vēlme, nepakļāvība — tās kļūst par slimībām, “histērijām”. Dakteri un ārsti sāk aizvietot zintnieces, un sievietes vairs nedrīkst būt pašas savas dziednieces.
Arhetipi: Māte, Kalpone
Apspiestā daļa: Ragana — tagad oficiāli “ārpus likuma”
Ēna: Neizdzīvotā sievišķā vara izpaužas slimībās, trauksmē, “dīvainībā”
20. gadsimts: cīņa par balsi un balsstiesībām
Sievietes sāk pieprasīt vietu — balsi, telpu, savu gribu. Parādās Karalienes arhetips — tā, kura ne tikai vada sevi, bet arī sabiedrību.
Un no ēnas atgriežas Ragana — vairs ne kā tumsa, bet kā dziedinātāja, viedā, intuitīvā būtne.
Arhetipi: Karaliene, Cīnītāja, Zintniece
Sasniegums: Sievietes sāk rakstīt pašas savu stāstu
Mūsdienas: daudzbalsība
Šodien sieviete var būt viss reizē: mīlētāja, māte, uzņēmēja, vientuļā vilcene, zintniece, draudzene, vadītāja. Bet šī brīvība nenozīmē vienkāršību — tā rada arī spiedienu un iekšējo haosu.
Zintniece atkal kļūst redzama: caur jogu, astroloģiju, garīgo psiholoģiju, zālītēm, apzinātību. Taču viņa bieži sastopas ar skepsi — vēl joprojām viņai jācīnās par tiesībām pastāvēt.
Mūsdienu uzdevums: Neizvēlēties vienu lomu, bet dzīvot visās daļās vienlaikus.
Būt sev pašai — nevis eņģelim, ne raganai, bet visam, kas pa vidu, virs un zem.
Kopsavilkums
Sievietes spēks ir ciklisks, daudzbalsīgs un sens kā pati pasaule.
Viņā mājo gan Mīlētāja, gan Māte, gan Kalpone, gan Karaliene, gan Ragana. Kad kādu no tām viņai aizliedz, pasaule kļūst trūcīgāka.
Kad viņa tās atkal apvieno — tā ir dziedināšana.
Vīrišķības vēsture un iekšējie arhetipi: no antīkajiem varoņiem līdz integrētajam cilvēkam

Pasaule mainās — un mainās arī tas, ko nozīmē būt vīrietim. Taču šīs izmaiņas nenotiek tikai ārējā realitātē. Tās atbalsojas mūsos pašos — mūsu iekšējās daļās, lomasajūtās, zemapziņā. Kā teiktu Jungs, arhetipi mostas, saduras un slēpjas atkarībā no laikmeta.
Aplūkosim šo attīstību vēsturiskajā griezumā, sasaistot sabiedrības ideālus ar iekšējo arhetipu dinamiku.
🏛️ Antīkā pasaule – līdzsvars un daudzveidība
Dominējošie arhetipi: Karotājs, Mīlētājs, Karalis
Statuss: Līdzsvaroti, redzami
Grieķu un romiešu sabiedrībā vīrišķība nozīmēja spēju cīnīties (Karotājs), pārvaldīt un kalpot sabiedrībai (Karalis), kā arī būt jūtīgam, draudzīgam un poētiskam (Mīlētājs). Ahillejs un Odisejs raud bez kauna.
Subpersonības atļautas un integrētas — cilvēks var būt gan varonis, gan jūtīgs dzejnieks.
🔹 Tā laika vēsts: Emocijas nav pretrunā ar spēku.
🛡️ Viduslaiki – sadalītas lomas
Dominējošie arhetipi: Karotājs (bruņinieks), Mags (mūks)
Statuss: Sadalīti, bet funkcionējoši
Bruņinieks kalpo ideāliem, mīl cēli un cieš, bet nedrīkst pārāk izpaust savu vājumu. Mūks atsakās no kaislībām un dzīvo pārdomās (Mags).
Karalis vairs nav ikkatra cilvēka iekšējā daļa — vara tiek projicēta uz ārējiem valdniekiem. Mīlētājs tiek idealizēts, bet reti īsti dzīvo vīrieša iekšējā pasaulē.
🔹 Tā laika vēsts: Daļas dzīvo šķirti, katra savā klosterī vai kaujas laukā.
🎭 Renesanse – cilvēka atdzimšana
Dominējošie arhetipi: Mīlētājs, Mags, Karalis
Statuss: Atkal savienoti
Par ideālu kļūst universālais cilvēks: gan kareivis, gan dzejnieks, gan zinātnieks. Emocijas ir bagātības pazīme, nevis vājums. Vīrietis var raudāt operā vai rakstīt mīlestības sonetu.
🔹 Tā laika vēsts: Būt cilvēcīgam ir augstākā māksla.
🎩 Viktoriānisms – lūzuma punkts
Dominējošie arhetipi: Karotājs, Karalis
Apspiestie: Mīlētājs, Mags
Vīrietis kļūst par “stabilitātes mašīnu” — strādā, kontrolē emocijas, nerunā par jūtām.
Mīlētājs tiek izstumts kā nevīrišķīgs, Mags – kā nepraktisks. Subpersonības tiek bloķētas, to enerģija pārveidojas par ēnu – neapzinātām, nomācošām reakcijām: pasīvā agresija, depresija, uzpūsta vara.
🔹 Tā laika vēsts: Vīrietis nedrīkst būt jūtīgs. Viņam jābūt lietderīgam.
☮️ Kontrkultūra – dumpis pret tēvu
Dominējošie arhetipi: Mīlētājs, Mags
Atmoda: Iekšējā revolūcija
Hipiju laikmetā vīrietis sāk atgūt pieeju savam emocionālajam un intuitīvajam es. Feminisms, terapija, introspekcija – tas viss palīdz atmodināt iepriekš apspiestās daļas.
🔹 Tā laika vēsts: Mēs neesam mašīnas. Mēs esam dzīvas būtnes.
🌱 Mūsdienas – integrācija vai spriedze?
Izaicinājums: Harmonizēt visus četrus galvenos arhetipus
Konflikts: Starp veco “cietās virslūpas” ideālu un emocionālo atvērtību
Sabiedrība piedāvā arvien elastīgākas vīrišķības versijas: tēvs, partneris, sabiedrotais. Taču vecās programmas vēl spēcīgas – daudzi vīrieši joprojām jūtas iesprostoti starp pienākumu “būt stipriem” un vēlmi būt redzētiem un pieņemtajiem arī vājuma brīžos.
🔹 Šodienas uzdevums: Nevis izvēlēties vienu daļu, bet veidot iekšēju padomi. Atļaut Karalim vadīt, Karotājam rīkoties, Magam saprast, Mīlētājam just.
📌 Kopsavilkums
Junga skatījumā vīrieša briedums ir nevis viena noteikta tēla īstenošana, bet visu savu daļu apzināšanās un vadīšana. Vīrišķība nav viena maska. Tā ir iekšējs dialogs, kurā dažādas balsis meklē līdzsvaru.
Tāpēc jautājums nav: “Vai īsts vīrietis drīkst raudāt?”
Jautājums ir: “Vai viņš dzird savu Mīlētāju, vai ļauj Magam klusumā runāt, vai atrod Karali sevī, kas ļauj visiem būt redzamiem?”
Paplašinājums
Stihijas









Realitāte

Materials

Pasaule kā fraktālis

Subpersonas.
Thich Nhat Hanh: Mēs esam saistīti ar visu

Par bungām.
Kad vecās sāpes atdzīvojas: Latvijas kolektīvā trauma un Krievijas iebrukums Ukrainā
Latvijā attiecības ar Krieviju nekad nav bijušas vienkāršas. Šīs attiecības dzīvo daudz dziļāk nekā tikai politikā, militārajā drošībā vai ekonomiskās diskusijās. Tās dzīvo kolektīvajā traumā, kura šobrīd, Krievijas iebrukuma Ukrainā fonā, ir aktivizējusies daudz dziļāk un asāk nekā jebkad pēdējās desmitgadēs.
Kolektīvā trauma kā dzīva plūsma
Traumas laukā notikumi nebeidzas ar vēstures grāmatu lappusēm. Tie turpina dzīvot mūsu zemapziņā, attieksmēs, automātiskajās reakcijās. Tās kļūst par iekšējām programmām, kas neapzināti nosaka, kā mēs uztveram notiekošo.
Latvijā šis traumas lauks starp mums un Krieviju veidojies gadsimtiem:
-
Krievijas impērijas pakļautība,
-
Padomju okupācija, izsūtījumi, deportācijas,
-
kultūras un valodas dominēšana,
-
spiediens pielāgoties un klusēt.
Šie procesi ilgi attīstīja pakļautības refleksu, bet tajā pašā laikā arī iekšēju spriedzi: bailes, piesardzību, aizvainojumu, vainas izjūtu.
Krievijas iebrukums Ukrainā kā traumas reaktivācija
Krievijas agresija Ukrainā kolektīvajā Latvijas laukā ir spēcīgs traumatiskais katalizators. Jo tas nav tikai konflikts tur — tas aktivizē pieredzes šeit:
-
“Tas pats notika arī ar mums.”
-
“Mūs tāpat okupēja.”
-
“Mūs var atkal pakļaut.”
Tas pastiprina pamata bailes, kas bija iemācītas iepriekšējās paaudzēs. Līdz ar to arī jebkāds Krievijas viedoklis vai arguments šodien tiek uztverts kā tiešs apdraudējums.
No ārpuses tas var izskatīties kā kategoriska noraidīšana, pat kā aizspriedumi. Bet sistēmiski tas ir saprotami: kolektīvā apziņa cenšas sargāt sevi no atkārtojuma. Tāpēc jebkurš dialogs ar Krievijas pozīcijām tiek uztverts kā potenciāla nodevība vai bīstama ilūzija.
Mūsu neizrunātā ambivalence
Latvijas situāciju vēl sarežģītāku dara tas, ka Krievijas iepriekšējā klātbūtne nav tikai trauma. Daudzi cilvēki ir dzīvojuši jauktās ģimenēs, ir runājuši krievu valodā ikdienā, ir ieguvuši izglītību un veidojuši savas dzīves šajā sistēmā.
Tāpēc šodien Latvijā sastopamies ar iekšēju ambivalenci:
-
daļa cilvēku vēlas pilnīgi norobežoties no visa, kas saistīts ar Krieviju,
-
daļa cenšas saglabāt personiskās saiknes ar krievu valodu, kultūru un draugiem,
-
daļa izjūt vainas sajūtu vai apjukumu par savu piederību abu pasaulju krustpunktā.
Trauma pārmanto arī attieksmi pret valodu
Krievu valoda Latvijā nav tikai komunikācijas līdzeklis. Tā kļuvusi arī par traumas nesēju:
-
valoda, ar kuru tika apspiesta latviešu valoda,
-
valoda, kurā notika represiju pavēles,
-
valoda, kura bija jāapgūst, lai vispār dzīvotu un strādātu.
Tāpēc arī šodien krievu valoda bieži izraisa neapzinātas reakcijas — bailes, dusmas, vainas sajūtu, aizsargreakcijas. Šī iemesla dēļ šobrīd sabiedrībā īpaši pastiprinās vēlme "atbrīvot publisko telpu" no krievu valodas, lai pasargātu identitāti.
Tas ir dabisks, bet vienlaikus arī sarežģīts process. Jo tas pieskaras ne tikai vēsturei, bet arī dzīviem cilvēkiem, viņu ģimenēm, attiecībām un iekšējām pretrunām.
Kāpēc Latvija ir īpaši jutīga?
No sistēmfēnomenoloģijas skatpunkta Latvija šobrīd atrodas aizsargājošas attīrīšanās procesā:
-
iepriekš ilgi tika klusēts,
-
tagad rodas spēcīga vēlme nospraust stingras robežas.
Tas nozīmē: katrs, kas nāk ar Krievijas "argumentiem" (pat formāli nekarīgiem), automātiski tiek uztverts kā potenciāls drauds, jo tāda bija pieredze iepriekš: jebkurš dialogs kļuva par manipulācijas instrumentu.
Tāpēc Latvijā šobrīd ir ļoti maz gatavības jebkādiem Krievijas viedokļu izvērtējumiem. Tas nav tikai politisks jautājums — tas ir kolektīvās traumas aizsardzības mehānisms.
Kāda ir iespēja šo apli lauzt?
Pilnīga traumas atdziedināšana neprasa aizmirst vai piedot agresoram politiskā nozīmē. Tā prasa:
-
atzīt vēsturi visā tās sarežģītībā;
-
pieļaut sarežģītas jūtas, kas sevī var ietvert gan sāpes, gan nostalģiju, gan dusmas;
-
iemācīties skatīties uz savu pieredzi kā liecinieki, nevis tikai kā upuri.
Tas ļautu mums nevis tikai automātiski norobežoties no visa, kas saistīts ar Krieviju, bet arī atgūt savu spēku izvēlēties — ar skaidru apziņu, nevis tikai baiļu vadītu aizsargreakciju.
Šodienas process Latvijā vēl nav pabeigts.
Mēs esam starp diviem stāvokļiem:
no kolektīvās traumas aizsardzības
uz nobriedušu pašnoteikšanos.
Tas būs vēl ilgs process. Bet tas ir process, kurā mēs pirmo reizi varam ieraudzīt arī savus iekšējos mehānismus — ne tikai ārējo ienaidnieku.
Kas ir "Lauka Klubs"? 🌿

Sistēmiskie sakārtojumu vēsture.

















Lauks visu redz
